Aandoeningen - huid- en nagelaandoeningen
overmatige eeltvorming (Callus)
overmatige eeltvorming

Eelt is een verdikking van de opperhuid. Het is een reactie van het lichaam op wrijving en druk. Deze beschermlaag voorkomt beschadigingvan de opperhuid. De mate van eelt is afhankelijk van afstand van druk/wrijving tot het bot.

likdoorn / eksteroog (Clavus)
likdoorn / eksteroog

Een eksteroog is een specifieke eeltgroei. Het is een naar binnen groeiende eeltplek (in kegelvorm). Het midden van de kegel is een verzameling van dode huidresten en is donker van kleur.

schimmelinfecties
atleetvoet (zwemmerseczeem)

Atleetvoet (zwemmerseczeem)

Atleetvoet is een schimmelinfectie op de huid, vaak tussen de tenen. Veelal afkomstig van een verstoorde zuurtegraad van de huid door het onvoldoende wegspoelen van zeepresten. Veelvoorkomend bij zweetvoeten en bij het dragen van niet transpirerende schoenen (vochtige huid).

schimmelnagel (onychomycose)

Schimmelnagel (onychomycose)

Is een actief levende infectie die niet veroorzaakt wordt door slechte hygiëne. Via een kleine wonde of te nauwe schoenen waardoor de nagel verzwakt en het nagelbed wordt blootgesteld aan infectie. Nagellak en kunstnagels bevorderen de groei alsook vochtrijke omgevingen (zwembad, verkleedruimten, douche,...)

ingegroeide nagel (Onychocryptose)
ingegroeide nagel

Veroorzaakt door het te kort knippen van de nagels, veel baden, transpireren of door druk bij slecht passende schoenen.

langdurige voetwonden

Langdurige voetwonden komen vaak voor bij mensen die lijden aan diabetes of mensen waarvan hun gevoeligheid achteruit is gegaan. Diabetici moeten extra veel aandacht besteden aan hun voeten omdat ze vaak kampen met problemen ter hoogte van de zenuwen (neuropathie). Het gevoel voor warm/koud en het pijngevoel in de voeten verdwijnt langzaam maar zeker.

Wanneer de loopfunctie incorrect is, ontstaat er druk en wrijving op en onder de voet, terwijl de patint daar weinig of niets van voelt en gewoon blijft doorlopen. Dit kan leiden tot vrij ernstige voetwonden (ulcera) en soms is amputatie onvermijdelijk! Het is van uiterste belang deze voetwonden goed op te volgen, te ontlasten en te verzorgen.

Bij een podoloog kunt u als diabetes patiënt 2 maal per jaar terecht voor een volledig podologische screening. Hier gaan we na of de persoon al of niet risico's heeft om voetproblemen te krijgen. Tijdens de screening heeft men extra aandacht aan het schoengedrag, voethygiëne en voetzorg.

voetverzorging voor risicopatiënten

Suikerziekte is een ziekte met sluipende klachten in het gehele lichaam. Ook de voeten van suikerpatiënten verdienen volop de aandacht. De helft van de amputaties aan voeten en benen wordt uitgevoerd bij suikerpatiënten om maar een voorbeeld te geven. Een goede controle zorgt er voor dat dit met meer dan de helft kan worden teruggedrongen. De eerste lijn van deze controle is de persoon zelf en de podoloog. Ook een goede voetverzorging en goede schoenen is van het grootste belang.

Eveneens mensen met reuma waar ontstekingen in de gewrichten voorkomt dient er aandacht worden gegeven aan de voetzorg. Mensen met reuma worden vaak geconfronteerd met pijnlijke vervormingen in de voeten. Hierdoor ontstaat pijnlijke eeltplekken, eksterogen,... Deze dienen nauwkeurig en regelmatig verzorgd te worden.

kloofvorming (Xerose)

Meest voorkomend ter hoogte van de hielen. Komt tot stand door de combinatie van droge huid met eeltvorming. Ernstige verwondingen kunnen het gevolg zijn.

voetwratten

Er zijn verschillende soorten voetwratten, waarvan sommige haast niet te onderscheiden zijn van likdoorns en minstens net zo pijnlijk. Een drukontlastende zool brengt vaak uitkomst, maar laat de wratten niet verdwijnen. Dit moet gebeuren door chemische mengelingen die we aanbrengen in een containerverband die de wortels van de wrat laten afsterven. Voetwratten lijken vaak voor te komen op plaatsen waar de voetzool al extra belast wordt en komen vanuit het lichaam.

Webdesign: VIPC Computers